onsdag den 27. juni 2012

Læs og forstå

Hvis du er på alder med mig (jeg er en udsøgt årgang '72) og har gået i en almindelig dansk folkeskole, så er der ualmindelig stor sandsynlighed for, at du i løbet af din skoletid har haft denne bog i hånden:





Måske var du ligesom mig? Lynhurtig færdig med det obligatoriske materiale og derefter helt klar og sulten efter mere.


For mit vedkommende var det stor kærlighed. Jeg elskede at få lov at arbejde med Læs og Forstå. Tror faktisk, at jeg skyndte mig at blive færdig med det vi skulle lave,  i håbet om at kunne nå lidt Læs og Forstå.





Her er det begynderopgaver. Læsetræning med kontrolspørgsmål. Der hører et elevhæfte med, som man skrev svarene ind i og det fedeste var så, at man efter at have løst en opgave, selv kunne kontrollere om den var løst rigtigt. 
Materialet har indbygget progression - allerede de sidste sider i bog 1 indeholder meget mere tekst end de første:





Jeg fandt bøgerne på min skole i dag.
I et skab, der ikke har været ryddet op i rigtig mange år. Faktisk så mange, at de undervisningsmaterialer der lå i skabet, alle var nogen, jeg kunne genkende fra min egen skoletid. Oplevede det ene nostalgiske øjeblik efter det andet, mens jeg kastede gamle skolebøger i containeren. 

2 kommentarer:

Lines linier sagde ...

Ak ja, gode gamle Læs og forstå! Det er stort set det eneste, jeg kan huske fra min skoletid.

Jeg havde sådan et irriterende had/kærlighedsforhold til Læs og forstå: Jeg hadede opgaverne, men piskede igennem dem, for at være den, der var kommet længst... Uh, hvilken fryd det var at sidde i 5.klasse og lave i bog nr. 8.3. FUCK, det var sygt, men dragende. Havde jeg dog bare valgt noget andet at kaste mit stræberkrudt efter!? ;-D

Anonym sagde ...

Elskede dem, er også årgang 72 �� havde en fantastisk danslærerinde Fru Storm❤