søndag den 31. januar 2016

Søndagsglad

Weekenden stornydes her. Tilfældigt er denne weekend kommet til at indeholde lige præcis alle de ingredienser, der for mig hører til en perfekt weekend. Balancen mellem at slappe af, få ordnet praktiske ting OG være social med enten venner eller familie, har været lige i øjet, og derfor er jeg simpelthen så glad og godt tilpas her søndag eftermiddag - og der er endda mange timers weekend tilbage endnu!

Fredag arbejdede jeg til kl. 16 og havde held til at vinge et par lidt for længe uafsluttede opgaver af - det er SÅ fedt at gå på weekend med en følelse af at være færdig, så færdig man nu kan blive i min lærerverden, og jeg behøvede slet ikke skynde mig, for morfor og morfar havde hentet Lillepigen fra skole tidligt.

Vi familiehyggede og spiste aftensmad sammen med mine forældre, og så efterlod  jeg og ham den søde, der har en vielsesring magen til min, bedsteforældre og børnebørn med fredagsslik og X-Factor, og cyklede selv ned til den lokale hal for at se og høre den legendariske Niels Hausgaard, der traditionen tro var her i byen i januar. Det har han været hver eneste år i 25 år nu! 

Det blev en herlig aften. Mr. Hausgaard var skarpere (og mere politisk?) end længe, og han fik med sit totalt underspillede nordjyske lune revset, rusket og løftet pegefinger ad vores allesammens indre svinehund. 
Jeg var flad af grin det meste af tiden, men blev også i flere af de utrolig smukke musikalske indslag også ramt dybt ind i hjertet over hans tekster, som både klinger, rammer og spejler en masse følelser og tanker hos modtageren. 

Da gode venner efter koncerten spurgte, om vi ville med hjem til en øl og lidt afterparty hos dem, var vi ikke mange sekunder om at sige 'ja tak', og vi sprang på cyklerne og ræsede gennem byen. Et par timer efter gik turen den anden vej, dog med knap så meget ræs.

Lørdag formiddag var afsat til projekt 'Se på konfirmationskjole til Mellempigen', og da vi havde sendt verdens dejligste bedsteforældre tilbage til Århus, kørte vi en delegation bestående af Storepigen, Mellempigen og jeg til en lille by i nærheden, hvor jeg havde fået anbefalet en kjolebutik, som skulle have mange flotte konfirmationskjoler, være meget overskuelig, og have rigtig god betjening.

Det med overskueligheden gik jeg bevidst efter, for min skønne Mellempige er typen, der er meget længe om at beslutte sig, når hun skal vælge ting/tøj/mad/sko, og jo større udvalget er, jo sværere er det, og jo længere tid tager det. Sådan har jeg det i øvrigt også selv! 
Et besøg hos Lilly i Århus havde KUN gjort hende vildt forvirret og usikker på, hvilken kjole, hun skulle gå efter, og hun kunne SLET ikke overskue udvalget i den store butik.

Kort efter ankomst til den her butik, fik vi rigtig god støtte og vejledning af butikkens indehaver, og udvalget var præcis så tilpas overskueligt at Mellempigen med det samme spottede tre kjoler, som hun tog med ind i prøverummet. 
10 kjoler og 1 time senere dalede modet, for det var som om at hver af de kjoler, hun prøvede, var megaflotte til hende (hun er en slank, muskuløs fodboldpige, så alt tøj hænger flot på hende), men havde én ulempe eller fejl. Til gengæld havde ekspedienten fået så god en fornemmelse af, hvad vi gik efter, så hun hjalp med at finde flere kjoler frem, og da det gik op for Mellempigen at der kunne syes stropper på alle de stropløse kjoler, vidste hun pludselig hvilken kjole det skulle være. Og hun besluttede sig med det samme, da hun stod med den på, og fik et smukt bælte sat til. Jeg var SÅ lettet over at hun havde fundet en kjole, og tilmed én der var så fin og så smuk - at jeg ikke rigtigt hørte efter, da der blev snakket om priser på henholdsvis kjole og bælte. 

Det viste sig at kjolen af diverse, for os helt uinteressante årsager, var nedsat med 70 %!

Jeg havde gladeligt betalt prisen på 2000 kr. for den, men slap i stedet med 600!

Datteren var lettet og glad, moderen var lettet og glad, og vi fejrede kjolekøbet med at mødes med Lillepigen og Jens på café her i byen og spise en stor frokost sammen. 

Resten af lørdagen fordrev jeg med en middagslur, lidt oprydning og rengøring (meget lidt, indrømmet!), mens min kære mand knoklede med malerarbejde i vores soveværelse. 
Som jeg skrev i forrige indlæg er vi i gang med en ombytning af to værelser (Lillepigens og vores soveværelse), og det kræver jo at begge rum tømmes, og at inventaret opbevares andre steder i boligen. Lillepigen er SÅ glad for sit nye, noget mindre værelse, og jeg er SÅ glad for, at vi fik opryddet og sorteret alt hendes legetøj fuldstændig til bunds. Du godeste, hvor kan der samle sig meget lort på et børneværelse!

Storepigen var til fest lørdag, og skulle hentes kl. 02.00. Hun er så heldig at have en bonusfar, der godt gider stå op om natten og hente hende, og jeg øver mig så stadig i at falde i søvn og sove, de nætter hvor hun er ude. Det går ikke ret godt! Men eftersom hun er min ældste, og der kommer to efter hende, så gør jeg nok klogt i at få det lært..

Søndag formiddag fik jeg plads (stod på venteliste) på mit yndlings stram-op hold, og nød den svedigste træningstime på et hold med masser af fart, puls, styrke og gang i den - jeg var helt oppe at køre efter timen, og hørte HØJ musik i bilen hjem.

Nu snurrer vaskemaskinen, der er handlet til hele ugen og Mellempigen er ved at bage disse skægge pindsvineboller. Vi er vilde med sitet Kreamors Køkken og bruger nu på 3. måned de ugemadplaner med tilhørende opskrifter og indkøbsliste, man for kun 29,- pr. måned kan få adgang til via Madklubben. Stor varm anbefaling herfra - og nej, det er hverken et sponsorat, eller fordi jeg kender hende, ingen af delene - men som forbruger lige i øjet af målgruppen, er jeg max begejstret.

I aften kommer mine bonusbørn (som er 25 og 21 år gamle og forlængst flyttet hjemmefra) og spiser aftensmad hos os, det bliver så dejligt at være samlet alle 7, en begivenhed der efterhånden sker alt for sjældent. 

Nå ja og så skal vi da se 'Bedrag'. Shit, det er godt!


Ingen kommentarer: